Selasa, 30 September 2008

Iktiraf guru kaunseling setaraf tanggungjawab

SAYA menyokong penuh pandangan 'Ahli PEKA' yang disiarkan ruangan ini, pada 20 September lalu, mengenai pengiktirafan peranan guru kaunseling.

Memang tidak dinafikan bahawa sekolah sering kali menganaktiri guru kaunseling. Mereka ini tidak diberi penghargaan padahal kalau dilihat daripada hiraki carta pengurusan sekolah, guru kaunseling bertanggungjawab terus kepada pengetua.

Mereka sepatutnya diajak berbincang bersama dalam mesyuarat mingguan pentadbir sekolah yang dianggotai pengetua, guru penolong kanan dan ketua bidang. Malangnya, kebanyakan sekolah tidak mengendahkan langsung perkara ini.

Perlu saya nyatakan di sini bahawa guru kaunseling menghadapi risiko yang tinggi apabila menghantar pelajar berkursus. Adakah keselamatan guru kaunseling ini terjamin kerana kita tahu malang tidak berbau.

Mereka juga menjadi guru bagi menggantikan guru cuti, sakit atau berkursus.

KAUNSELOR PRIHATIN,
Melaka.

Berita Harian Online: 30 September 2008

Guru terlepas peluang permohonan naik pangkat

SURAT pekeliling Kementerian Pelajaran mengenai urusan kenaikan pangkat Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) Gred DG 41 ke Gred DG 44 secara `time-based' bagi Pegawai PPPLD dilantik sebagai PPPS Gred DG 41), dihantar untuk perhatian guru pada 26 Ogos lalu.

Saya ingin menarik perhatian Kementerian Pelajaran, bahawa saya dan ramai lagi guru yang seangkatan dilantik ke PPPS Gred 41 pada 1 Januari 2002.

Berdasarkan pekeliling itu, pegawai yang dipertimbangkan adalah mereka yang dilantik ke PPPS Gred DG 41 sekurang-kurangnya tujuh tahun pada atau sebelum 16 Mei 2008 atau dalam tempoh 17 Mei 2008 hingga 31 Disember 2008.

Dalam jadual kiraan tempoh perkhidmatan yang dilampirkan, tahun lantikan PPPS hanya setakat 31 Disember 2001. Ini bermakna kumpulan guru yang dilantik pada 1 Januari 2002 terlepas peluang mengisi borang untuk kenaikan pangkat pada tahun ini.

Jika mengikut perkiraan sebenar, perkhidmatan kami dalam PPPS DG 41 akan genap tujuh tahun pada 31 Disember 2008. Kami juga memenuhi semua syarat yang diperlukan. Di sekolah saya saja ada tiga guru yang dilantik pada tarikh yang sama.

Dengan itu, kami memohon kepada kementerian supaya menyemak semula pekeliling itu dan memasukkan guru lantikan 1 Januari sebagai pegawai yang layak dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat ke DG 44.

Sebelum ini kami terlepas peluang naik pangkat DG 32. Kemudian setelah naik ke DG 41, kenaikan gaji kami cuma 15 peratus menyebabkan gaji guru DG 32 yang baru sepuluh tahun mengajar lebih besar daripada kami yang hampir 20 tahun mengajar. Semoga rayuan kami diberi perhatian.

GURU DEDIKASI,
Kluang, Johor.

Berita Harian Online: 30 September 2008

Guru gagal PTP akan ditukar mata pelajaran

Oleh Syuhada Choo Abdullah


Pendidik ajar Sains, Matematik mesti mahir bahasa Inggeris

KUALA LUMPUR: Guru Sains dan Matematik yang didapati masih gagal menguasai kemahiran bahasa Inggeris selepas beberapa kali menduduki Penilaian Tahap Profisiensi (PTP) akan ditukarkan mengajar mata pelajaran lain.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, berkata guru terbabit ialah mereka yang berterusan mencatat pencapaian rendah iaitu Tahap Satu dan Tahap Dua dalam PTP.

Beliau berkata, langkah itu perlu bagi memastikan keberkesanan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) di sekolah rendah dan menengah.

"Justeru, guru PPSMI yang masih gagal menunjukkan sebarang peningkatan daripada pencapaian rendah mereka dalam PTP selepas tiga atau empat kali menduduki penilaian itu, mereka akan diarah mengajar mata pelajaran lain.

"Bagaimanapun, berdasarkan hasil penilaian setakat ini, hanya sebilangan kecil guru yang mencatat pencapaian rendah dalam PTP dan sedang berusaha meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris mereka.

"Secara keseluruhan, rata-rata guru PPSMI tidak menghadapi masalah berkenaan selepas beberapa tahun melaksanakan pengajaran itu," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Akhbar ini sebelum ini melaporkan seramai 74,657 guru yang melaksanakan PPSMI menduduki PTP bagi mengukur pencapaian mereka dalam penguasaan kemahiran bahasa Inggeris, 28 Jun dan 5 Julai lalu.

PTP menguji tahap penguasaan bahasa Inggeris guru terbabit dalam tiga aspek kemahiran, iaitu penulisan, pendengaran dan pertuturan. Penguasaan diukur berdasarkan pencapaian Tahap Lima dan Tahap Empat yang dikategorikan sebagai memiliki kecekapan tinggi, Tahap Tiga (sederhana), manakala Tahap Dua dan Tahap Satu (rendah).

Sambil menjelaskan pihaknya belum menerima laporan keputusan penilaian terbaru itu, Alimuddin berkata, semua guru Sains dan Matematik perlu memanfaatkan bayaran insentif subjek pendidikan (BISP) yang diperoleh sebagai bantuan tambahan untuk pembangunan diri ke arah memperkemas kemahiran berbahasa Inggeris, di samping kursus dan program sokongan disediakan kerajaan.

Secara umum, katanya, guru terbabit dalam pelaksanaan dasar PPSMI menerima BISP pada kadar lima peratus daripada gaji pokok bagi pegawai perkhidmatan pendidikan siswazah, manakala bukan siswazah pula 10 peratus sebagai pengiktirafan serta keprihatinan terhadap mereka.

Berita Harian Online: 30 September 2008

Sokong PIBG pertahan Sains, Matematik dalam BI

Saya tidak bersetuju dengan kenyataan Profesor Datuk Dr. Abdul Latif Abu Bakar, Yang Dipertua PIBG Sekolah Menengah Sri Pantai, membidas tindakan PIBG Sekolah Kebangsaan Bukit Damansara yang mempertahankan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

Sebagai pejuang Bahasa Melayu, beliau harus ingat, anak-anak Melayu juga harus dididik dengan pelbagai bahasa dalam keadaan negara kita yang terdiri daripada pelbagai kaum.

Seperti saya dahulu, sekitar tahun 1970 -an, kami juga terdiri daripada anak-anak dari sekolah luar bandar.

Kami bersyukur walaupun akademik kami tidak mencapai tahap tertinggi tetapi kami berbesar hati kerana dapat mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris dan kami memperoleh keputusan yang baik, bak kata pepatah Melayu di mana ada kemahuan di situ ada jalan.

Apakah beliau tidak nampak bagaimana anak-anak bangsa Cina dan India mempelajari bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dengan mudah di sekolah mereka?

Janganlah kita memperlekehkan anak Melayu kita dengan alasan mereka bersekolah di luar bandar.

Sepatutnya kita dan guru-guru memberi semangat membina kepada bangsa kita. Bukan semuanya akan tercicir.

Saya syorkan kepada Kementerian Pelajaran jangan pandang mudah perkara ini, teruskan apa yang telah dilaksanakan terutama sekali kepada anak-anak luar bandar. Saya rasa mereka lagi berbangga kerana dapat mempelajari bahasa Inggeris menerusi dua subjek tersebut.

Saya rasa, dengan dua mata pelajaran tersebut sekiranya untuk menjadi doktor dan akauntan tidak perlu masuk kelas peralihan lagi. Jangan matikan semangat anak- anak luar bandar seolah-olah mereka tidak boleh menerima mata pelajaran tersebut.

Cuma yang diperlukan sekarang tenaga pengajar yang mendidik anak-anak luar bandar mestilah mempunyai strategi supaya anak-anak seronok dengan pelajaran tersebut.

Sekiranya anak-anak bangsa asing boleh mempelajari banyak bahasa, kenapa tidak anak-anak luar bandar?

Jadi, saranan yang dibuat oleh PIBG Se- kolah Kebangsaan Bukit Damansara yang mempertahankan Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris saya sokong seratus peratus.

NORHAYATI ABDUL WAHAB

Ampang, Selangor

Utusan Malaysia Online: 30 September 2008

Isnin, 29 September 2008

Cikgu digalak sertai kegiatan persatuan martabatkan pendidikan

Oleh Basir Zahrom

BERPENGALAMAN selama 20 tahun dalam bidang pendidikan termasuk 12 tahun menjadi perunding motivasi, Kamarudin Kasim berpendapat guru di negara ini perlu berpersatuan dan mempunyai hala tuju masing-masing dalam memartabatkan perjuangan sebagai pendidik.

Sehubungan itu, katanya, guru perlu bekerjasama dengan banyak pihak bagi melonjakkan kecemerlangan pendidikan ke tahap membanggakan seiring dengan negara maju seperti Jerman, Jepun, United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Beliau yang kini mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Sri Permaisuri, Cheras, Selangor berkata, kesatuan dan persatuan guru juga perlu bergerak aktif dalam memperjuangkan isu berkenaan.

“Sebagai salah seorang jawatankuasa Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB), saya lihat sekarang ini seperti hanya Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) saja yang menyerlah memperjuangkan isu berkaitan guru, walhal ia juga salah satu kesatuan yang bernaung di bawah Kongres Kesatuan Guru Dalam Perkhidmatan Pelajaran, sama seperti KGMMB,” katanya kepada Berita Harian, baru-baru ini.

Beliau berkata, KGMMB yang mempunyai keahlian seramai kira-kira 22,000 itu perlu mengembalikan zaman kegemilangannya serta menjadi pemangkin khususnya di kalangan guru Melayu Semenanjung dengan menjadikannya lebih dominan berbanding persatuan atau kesatuan guru lain.

Katanya, pemilihan dalaman KGMMB untuk jawatankuasa tertinggi yang bakal berlangsung bulan depan penting dalam menerajui kesatuan ini ke tahap yang lebih progresif.

“Sebagai salah seorang calon presiden pada pemilihan bulan depan, saya ingin melihat KGMMB dikenali dengan perjuangannya selain dapat bergabung dengan badan bukan kerajaan dalam dan luar negara menjalankan program berkaitan pembangunan pendidikan.

“Pada dasarnya KGMMB memang mempunyai satu kumpulan di peringkat Asia Tenggara iaitu Persatuan Guru-guru Nusantara (PGN) yang terdiri daripada Malaysia, Singapura, Indonesia dan Brunei dan banyak pertemuan dilakukan sebelum ini, kali terakhir pada 2004 di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

“Ketika itu, tiga orang menteri turut hadir iaitu Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Menteri Wilayah Persekutuan (bekas), Tan Sri Mohd Isa Samad dan Menteri Pengajian Tinggi (bekas), Datuk Dr Shafie Mohd Salleh masing-masing merasmikan majlis, meninjau pengisian program dan menutup rasmi program.

Katanya, tahun berikutnya KGMMB juga pernah membuat kunjungan hormat Hari Guru Nasional Indonesia di Solo yang turut dihadiri wakil PGN dari Brunei dan disambut baik 35,000 guru di sana.

“Kami bertukar pandangan dan banyak idea kami diserapkan ke dalam sukatan pelajaran Indonesia seperti dalam penggunaan teknologi maklumat dan bahagian pengurusan,” katanya.

Sebelum itu, Kamarudin berkata KGMMB bergerak hingga ke Beijing, China mewakili negara di Persidangan Pengajian Melayu Kedua pada 2002 membincangkan isu pendidikan berkaitan Bahasa Melayu yang dihadiri 150 ahli bahasa seluruh dunia dan bahasa komunikasinya adalah Bahasa Melayu baku.

“Jadi sekarang, KGMMB perlu kembali dengan prestasi sebegitu atau bergerak lebih aktif jika mahu melihat anak bangsa maju dan berdaya saing,” katanya.

Berita Harian Online: 29 September 2008

Ahad, 28 September 2008

Teachers must change mindset

I REFER to your report “More emphasis on schoolwork from 2010” (The Star, Sept 26) and welcome the initiative to introduce a new curriculum to make primary education more holistic and less examination-orientated for students.

It is also in line with the practice overseas such as in Australia and New Zealand where primary school students are assessed based on schoolwork, fieldwork and examinations, although the weightage for schoolwork and examination may defer slightly.

Relying solely on the conduct of examinations is bad as examinations do not measure students’ intelligence or their abilities. Nor do they tell us how the mind processes certain facts and theories.

The classroom environment focuses on mere collection of knowledge without a definite purpose except to score high grades.

Our primary education system is very much examination-orientated and geared toward achieving high grades or “As” based chiefly or partly on parroting what was taught in class.

It is not surprising to see Year 6 students sitting for the UPSR exam being drilled and told to memorise essays which their teachers think they will be tested on in many primary schools and tuition centres.

It is public knowledge that our primary students are basically spoon-fed and when they reach secondary school they expect similar spoon-feeding to take place.

The same can be said of those in tertiary education where many students have not grown out of the “spoon-feeding mindset” that has unfortunately been ingrained in them.

The Education Ministry would have given serious consideration before arriving at this decision, which is long overdue based on the fact that after 51 years of independence, our nation has yet to reach the pinnacle or apex of education excellence compared with developed or developing nations near us.

In the forefront of such endeavour by the ministry are the teachers, as without them the entire initiative will be doomed to fail if teachers do not cultivate a positive attitude towards their vocation.

The teachers’ mindset must be changed and reshaped to understand their new role of producing quality students.

As pace-setters, teachers who are also academics in the real sense are not ordinary wage-earners. They are education professionals who are held in high esteem by the public because they are entrusted with the solemn and serious task of shaping, building and “silhouetting” our students for the political and economic challenges in this globalised world.

While training helps, the teachers themselves must be willing to walk that extra mile to do their best. They must be committed in the vocation they have chosen and be willing to learn new skills and methods. In short, teachers must adopt the practice of continuous learning.

As one who believes in education, I commend the Education Ministry for this positive move that will strive toward achieving academic excellence with the aim of producing better students.

DR TAN ENG BEE,
Kajang.

The Star Online: 28 September 2008

New curriculum to make learning fun and rewarding

By KAREN CHAPMAN

PUTRAJAYA: Providing an en- joyable and rewarding learning experience for pupils €“ that’s the aim of the new curriculum in primary schools to be introduced in 2010.

Curriculum Development Cen- tre (CDC) director Ali Ab Ghani said a review of the existing primary school integrated curriculum (KBSR) was ongoing to ensure that the objective was achieved.

“We have organised workshops and seminars to get feedback from stakeholders including parents, students, teachers, lecturers in teacher training institutes and non-governmental organisations on the proposed curriculum,” he said in an interview.

Education Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein said on Thursday that a new curriculum would make learning more holistic and less examination-oriented.

Malaysian Examinations Syn- dicate (MES) director Dr Salbiah Ismail said the aim of having school-based assessment was to focus on the development of the individual as a whole.

“We want to be able to tell parents about their children’s achievements instead of the current emphasis on scoring As in centralised examinations,” she said.

She said pupils would be assessed using several approaches, including psychometric tests as well as achievement in extra-curricular activities and sports.

“We will provide questions for the tests in various subjects. Once the teachers have marked them, the tests will be sent to us for moderation to ensure there is consistency and no discrepancy of marks,” she said when asked about fears of favouritism.

National Union of the Teaching Profession (NUTP) secretary-general Lok Yim Pheng said it was important to focus on pupils’ multiple intelligences rather than just on academic achievement.

NUTP president Hashim Adnan expressed concern that teachers would have additional responsibilities with school-based assessment.

National Collaborative Parent-Teacher Association of Malaysia president Associate Prof Datuk Mohd Ali Hasan said the introduction of the new curriculum was timely and hoped the ministry would also look into integrating pupils of different races.

The Star Online: 27 September 2008

Teach our kids to be thinkers

I SEE my Form Four daughter spending hours trying to memorise the nilai murni (moral values) for the subject Moral. She says there are 36 moral values which have to be learnt by rote.

Every single word has to be learnt word for word as the teacher would frequently test them orally to see if they are able to regurgitate what they have memorised.

Even using a word similar to the original is not allowed!

May I ask the Education Minis­ter, what is the point of memorising moral values?

For how long has this unsound practice been going on?

Will memorising word for word imbibe our citizens with good values? Looking at how our society is deteriorating, I don’t think all the memorising is doing one bit of good.

Back in my school days, there was no such thing as learning 36 moral values by rote.

In fact, moral was not even taught as a subject and yet we have turned out fine .

Has there been studies to prove that memorising the 36 moral values has produced more morally upright individuals over the years? Newspaper reports paint a bleak picture.

After just a short span of a few years, the Education Ministry was quick to undertake a study on the efficacy of English as the medium of instruction for Maths and Science.

Have they tested the efficacy of memorising 36 moral values in producing morally sound individuals?

Students spend hours and hours memorising those values just hoping to get good grades.

What a waste of precious time! Wouldn’t it be better if the emphasis is on a good understanding of basic values?

In fact if students have a deep understanding of “love your fellowmen as yourself” (and of course, love and fear of the Al­­mighty), everything else will fall into place.

Students should be allowed to think. They should ponder and be encouraged to express themselves. We want our children to be thinking individuals, not some regurgitating robots with no understanding of true values.

We should not and cannot allow this parrot-like method of learning to continue.

I urge the Minister to seriously look into this and not continue to waste precious time with such unsound practices.

SUE THOMAS,

Kuala Lumpur.

The Star Online: 27 September 2008

Selasa, 23 September 2008

Syor kurangkan mata pelajaran

Oleh Amin Ridzuan Ishak

NUTP dakwa terima aduan terlalu banyak subjek beban guru, pelajar

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) yang mewakili kira-kira 135,000 guru di seluruh negara mahu jumlah mata pelajaran di sekolah rendah dan menengah dikurangkan kerana ia membebankan guru serta pelajar.

Setiausaha Agungnya, Loke Yim Pheng, berkata pihaknya menerima banyak aduan daripada ibu bapa murid dan guru yang mengatakan jumlah subjek yang diajar menerusi sistem pendidikan negara ketika ini terlalu banyak.

"Subjek diperkenalkan ketika ini jelas membebankan kedua-dua pihak dan merugikan kerana ada kalanya murid tidak lagi mampu mengikuti sesi pembelajaran yang boleh mengganggu tugas guru untuk mengajar.

"Keadaan seumpama itu tidak begitu baik dan tidak sihat dalam usaha memajukan Malaysia menerusi sistem pendidikan yang boleh dicapai dengan melahirkan modal insan berkualiti.

"Sehubungan itu, kami mahu supaya Kementerian Pelajaran mengurangkan jumlah mata pelajaran di sekolah rendah dan menengah demi kebaikan pada masa depan," katanya ketika dihubungi Berita Harian.

Ketika ini, antara mata pelajaran diajar kepada murid di sekolah rendah adalah seperti Bahasa Malaysia, Matematik, Bahasa Inggeris, Sains, Pendidikan Islam, Kemahiran Hidup dan Pendidikan Seni.

Berita harian Online:22 September 2008


Ahad, 21 September 2008

130 PPD naik pangkat

KUALA TERENGGANU 20 Sept. - Lebih 130 pegawai pendidikan daerah (PPD) di seluruh negara dinaikkan pangkat kepada gred DG52 bagi memudahkan pengurusan dan pentadbiran di sekolah-sekolah di bawah penyeliaan mereka.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail berkata, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) baru-baru ini telah meningkatkan skim perkhidmatan semua PPD daripada pangkat DG44 dan DG48 kepada DG52 iaitu setaraf dengan gred pengetua sekolah.

Katanya, kenaikan skim perkhidmatan ini akan membolehkan mereka memiliki kuasa pentadbiran lebih berkesan terhadap pengetua-pengetua sekolah di bawah seliaan mereka.

Beliau berkata demikian selepas mengagihkan bubur lambuk anjuran Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan UMNO Kampung Masjid Tok Ku di sini hari ini.

Razali berkata, kementerian juga sedang mengkaji masalah guru terpaksa melakukan kerja-kerja perkeranian di sekolah-sekolah sehingga mengganggu tumpuan mereka terhadap pembelajaran dalam kelas ekoran kekurangan kakitangan sokongan.

Menurutnya, kementerian akan meminta JPA supaya meluluskan lebih banyak staf-staf sokongan terutama kerani supaya guru-guru berkenaan tidak lagi perlu melakukan kerja-kerja perkeranian.

Sebenarnya ujar beliau, JPA pada tahun ini sahaja telah meluluskan pelantikan kira-kira 8,000 staf sokongan untuk sekolah-sekolah namun ia masih belum mencukupi.

Utusan Malaysia Online: 21 September 2008

Guru dinasihat tumpu tugas hakiki

JOHOR BAHRU 20 Sept. - Golongan pendidik dinasihatkan tidak terganggu dan terpesong dengan iklim politik semasa, sebaliknya terus komited memberikan sepenuh perhatian terhadap tugas hakiki iaitu mengajar dan mendidik anak bangsa.
Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail berkata, kerajaan mengharapkan semua guru terus profesional melaksanakan tugas mereka.

Beliau berkata, guru-guru usah 'sibuk' menjadi penganalisis politik semasa di sekolah, sebaliknya hendaklah menumpukan sepenuh perhatian terhadap tugas hakiki mereka.

''Saya tahu sejak enam bulan kebelakangan ini keadaan politik tidak menentu tetapi tidak usahlah kita sibuk menjadi penganalisis politik.

''Terus tumpukan perhatian kepada akademik dan usaha membentuk sikap, sahsiah dan pembentukan diri anak-anak kita," katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar selepas mengadakan mesyuarat permuafakatan dengan 25 pemimpin kesatuan guru di seluruh negara dan pengurusan tertinggi Kementerian Pelajaran di sini hari ini.

Razali yakin kira-kira 360,000 pendidik di seluruh negara tetap profesional dalam melaksanakan tugas mereka dan tidak mudah terganggu dengan keadaan politik semasa.

Utusan Malaysia Online: 21 September 2008

Iktiraf peranan guru kaunseling

SEBAGAI kaunselor pelajar, saya memohon perhatian Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berhubung pekeliling pengurusan guru bimbingan dan kaunseling yang dihantar ke sekolah. Menerusi pekeliling itu, jelas memperlihatkan kebimbangan Sektor Operasi Pendidikan dan Bahagian Pengurusan Sekolah Harian terhadap pemindahan kaunselor ke Bahagian Psikologi dan Kaunseling.

Apa yang paling penting ialah kaunselor sudah jemu dan bosan berada di bawah `bumbung lama' dan inginkan suasana baru dalam urusan pentadbiran jawatan dan bidang kerja yang lebih terjamin.

Sejak sekian lama jawatan kaunselor atau guru bimbingan kaunseling diwujudkan, Kementerian Pelajaran menerusi bahagian yang tidak efektif, seolah-olah terlupa dan memandang kaunselor pelajar sebelah mata.

Bukti jelas dapat dilihat ketika sambutan Hari Guru sejak sekian lama dengan bilangan kaunselor pelajar lebih 2,000 orang tetapi tiada satu pun anugerah yang layak untuk mereka.

Teringat kami kata-kata seorang bekas Naib Canselor sebuah IPTA, profesion kaunselor pelajar adalah umpama 'umang-umang bangkai' kerana mereka tidak diiktiraf sebagai guru atau pentadbir dan apabila menelitinya, kaunselor pelajar sebenarnya akan terus dianaktirikan.

Bidang perguruan sering dikaitkan dengan tugas guru mengajar. Malah, penilaian tugas seorang guru dan peluang kenaikan pangkat adalah dinilai menerusi pembabitan seseorang guru dalam kurikulum atau kokurikulum

Saya melihat golongan kaunselor pelajar adalah pendidik malang dan tiada tempat di hati pihak tertentu khususnya menerusi Bahagian Operasi Sekolah Harian, Kementerian Pelajaran. Peliknya tugas seorang Kaunselor Pelajar sangat diperlukan hingga bila berlaku kekosongan jawatan di sekolah, pentadbir segera menghubungi Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri untuk segera mengisi kekosongan berkenaan.

Peranan mereka amat diharapkan di sekolah untuk menjadi 'super hero' bagi kebanyakan tugas yang tidak mampu dilakukan guru biasa. Nyatakan saja apa yang perlu dilakukan, dari menyediakan kertas kerja, mengurus pelajar, membawa dan menyusun alatan, pengisian program dan lain-lain tugas yang tidak sewajarnya akan dilaksanakan oleh mereka.

Malah, tugas sebenar iaitu sebagai 'kaunselor kepada pelajar' terpaksa 'dibekukan' dalam banyak situasi. Mereka boleh dan mampu berbuat apa saja, tetapi apabila berbicara soal pengiktirafan pula begitu sukar untuk mengangkat status dan perjawatan mereka.

Sebagai ahli Persatuan Kaunselor Pendidikan Malaysia (Peka) kami berharap agar Peka dapat memperjuangkan supaya kaunselor pelajar diletakkan di bawah bumbung Bahagian Psikologi dan Kaunseling, Kementerian Pelajaran untuk kebaikan kami pada masa depan.

Paling penting kebanyakan kaunselor pelajar sendiri lebih rela dan berminat bernaung di bawah payung Bahagian Psikologi dan Kaunseling kerana banyak kebaikan dan jaminan peluang yang lebih terbuka.

Ia berbanding sekiranya berada di Bahagian Operasi Sekolah Harian yang terlalu luas skopnya dan tiada kaitan langsung dengan bidang kami di sekolah.

Usaha ini perlu dilaksanakan secepat mungkin dan kami ahli Peka bersatu menyokong usaha ini demi jaminan kerjaya kami dalam Kementerian Pelajaran. Semoga pihak Peka dapat memperjuangkan hak dan nasib kami yang sekian lama terabai.

Kementerian Pelajaran pula harus membuka mata dan menilai perkara ini dari sudut positif bagi kebaikan organisasi dan pengiktirafan kepada kaunselor pelajar. AHLI PEKA, Kuala Nerang, Kedah.

Berita Harian Online: 20 September 2008

Jumaat, 19 September 2008

Failure not in language but in teachers

WITH so many letters on whether to maintain English for Maths and Science and the latest comment from the Education Minister that “we may use BM at lower primary and secondary levels,” I could not help expressing my views.

Initially, when the minister said he wanted a review, I had faith that he would make the right decision, considering the overwhelming sentiment for maintaining the use of English in teaching Maths and Science. But I was wrong; how could he even think that changing to BM either fully or partially could be beneficial?

Has he really reviewed the strengths and weaknesses of teaching Maths and Science in English? I’m sure most parents out there will agree with me that the pros outweigh the cons.

The obvious weakness in fact has nothing to do with our children’s ability to learn but rather the ability of the teachers to teach. I even heard a teacher translating tolak as “push” instead of minus, i.e. 4 push 3, instead of 4 minus 3.

I would strongly suggest that the wise Minister spends more time thinking of how to train our teachers instead of thinking of changing the medium from English to BM.

Let’s equip our future generation with strong competency in English as the private sector uses English as the primary communication tool. They need better English to survive in this global world.

VERY AFRAID PARENT,

Subang Jaya.

The Star Online: 19 September 2008

Change from BM to English needs more time

MUCH has been said about this subject. All I have to add is that when the system was first changed from English to Bahasa Malaysia (BM) about 30 years ago the literary environment was only about 10 - 15 % in Bahasa Malaysia.

There were only about three Bahasa Malaysia advertisements over TV, one Malay movie per week, the daily news - warta berita, and limited choice of books, newspapers and magazines in bookshops.

Moreover, there were no financial incentives or anything provided by the Education Ministry (MOE) to ease the teachers and students into the change.

It was only after 30 years that we managed to achieve high proficiency in Bahasa Malaysia in the field of education.

Right now we are flooded with English books, cable television, movies, Internet etc which will certainly help in achieving a high proficiency in English.

The change to English from BM took place six years ago. In my opinion, it’s too early to make an assessment that may result in reverting to BM.

We need more time as the effort and money spent on various programmes by the MOE will only see results within the next five years.

As a JU for PPSMI, I can say that the progress made by teachers who are willing to change their teaching to English has been very good.

A few of them are slow and are not putting enough effort or the financial incentive, BISP, to good use.

The principals and other school adminisrators too should focus more on the teaching of Science and Mathematics in English.

My students who are from an Ipoh school are all for continuing in English. Let’s give teaching Science and Mathematics in English more time.

JU PPSMI,

Ipoh.

The star Online: 19 September 2008

Respons Isu: PPSMI - Jangan tersilap langkah

Oleh Zainor Said

ISU mengenai dasar pembelajaran dan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) terus menjadi bahan polemik.

Walaupun Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussain, telah memberi jaminan keputusan yang bakal dibuat sebelum akhir tahun ini turut mengambil kira pandangan ramai selain pencapaian calon dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2008, namun ada pihak yang sudah membuat keputusan sendiri.

Mereka mahukan dasar itu tidak diteruskan sambil mengutarakan pelbagai alasan negatif terhadap prestasi pelajar membabitkan kedua-dua subjek berkenaan. Mereka juga mendesak Hishammuddin melepaskan jawatan sebagai Menteri Pelajaran sekiranya dasar itu tidak kembali kepada penggunaan bahasa Melayu seperti sebelumnya.

Demikianlah keadaannya jika perasaan tidak puas hati sudah menguasai diri, walaupun menyedari tindakan mereka itu tidak dapat menyelesaikan masalah, sebaliknya menjadikannya bertambah rumit.

Tahun ini pelaksanaan dasar PPSMI yang diperkenal pada 2003 genap usia enam tahun. Murid yang terbabit dengan dasar itu sejak Tahun Satu menduduki peperiksaan UPSR 2008 pada 9 hingga 11 September lalu. Itulah tempoh yang dijanjikan kementerian untuk menilai semula sejauh mana dasar itu mencapai matlamatnya.

Seperti yang pernah dinyatakan Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Razali Ismail, PPSMI dilaksanakan bertujuan memberi pendedahan awal kepada murid pelbagai konsep serta istilah Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Pada masa yang sama kementerian juga mahu menjadikan pelajar itu mahir dan menguasai bahasa berkenaan.

Tidak boleh dinafikan bahasa Inggeris adalah penting kerana banyak maklumat berkaitan bidang sains dan teknologi adalah dalam bahasa Inggeris. Pelajar harus mahir dan menguasai bahasa itu kerana ia akan mempermudahkan mereka mempelajari ilmu sains dan teknologi, walaupun usaha itu mengambil masa yang agak panjang.

Tapi malangnya dalam tempoh pelaksanaan dasar PPSMI, terlalu banyak masalah timbul. Yang paling membimbangkan banyak pihak ialah prestasi sebahagian besar murid yang lemah bagi kedua-dua subjek yang didakwa berpunca daripada pelaksanaan PPSMI, terutama di sekolah luar bandar. Masalah lain yang turut menyumbang kepada kemerosotan prestasi murid ialah kelemahan dalam kalangan guru sendiri yang tidak mampu menyampaikan ilmu itu dalam bahasa Inggeris dengan baik.

Kita faham, dalam keadaan sekarang bukan mudah bagi Menteri Pelajaran untuk membuat keputusan kerana adalah tidak tepat jika dikatakan dasar PPSMI itu langsung tidak memberi kesan positif dalam membantu pelajar memperbaiki penguasaan bahasa Inggeris mereka.

Di sebalik kemerosotan prestasi Sains dan Matematik yang sering ditonjolkan oleh pihak tertentu dengan pelbagai bukti hasil kajian mereka, kita juga tidak boleh menafikan bahawa terdapat ramai pelajar yang mampu meraih markah cemerlang, walaupun subjek berkenaan diajar dalam bahasa Inggeris.

Oleh yang demikian, kita tidak boleh mengetepikan keyakinan sesetengah ibu bapa bahawa pelaksanaan PPSMI mampu meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris anak mereka berbanding kelompok pelajar yang tidak terbabit dengan dasar itu. Begitu juga keadaannya dengan pelajar luar bandar, kemampuan mereka berbahasa Inggeris sudah tentu lebih positif, kalaupun mereka tidak cemerlang.

Dasar PPSMI juga telah memberi kesedaran dan membuka minda ramai ibu bapa di luar bandar pentingnya mereka memberi penekanan kepada bahasa Inggeris jika ingin anak mereka maju dan bersaing dengan kaum lain. Walaupun terpaksa berdepan dengan pelbagai kesukaran, namun semua itu dianggap sebagai cabaran yang harus ditempuh dan perlu berani mencuba untuk berubah, demi masa depan anak mereka.

Bagi ibu bapa yang bersikap positif dan ingin melihat anak mereka maju dalam pelajaran, menguasai bahasa ibunda dan bahasa Inggeris sahaja belum mencukupi. Sebab itulah sesetengah ibu bapa sanggup menghantar anak mereka ke pusat tuisyen untuk mempelajari pelbagai bahasa lain seperti bahasa Arab, Mandarin dan Tamil.

Kemampuan pelajar menguasai pelbagai bahasa dengan baik termasuk murid di peringkat sekolah rendah, bukanlah sesuatu yang mustahil dan terlalu sukar. Contoh paling nyata ialah pelajar kita yang melanjutkan pengajian di beberapa negara seperti Jepun, Russia, Jerman dan sebagainya. Mereka membuktikan mampu menguasai bahasa berkenaan dalam tempoh masa yang cukup singkat iaitu antara enam bulan hingga setahun.

Dalam kesungguhan pihak tertentu yang mahukan kerajaan menghentikan dasar PPSMI, kita harap mereka harus mengenal pasti kaedah alternatif terbaik bagi menggantikan dasar PPSMI, supaya pihak sekolah terus memberi penekanan serius dan bersungguh-sungguh dalam melaksanakan program pemantapan bahasa Inggeris.

Kita harus menerima hakikat bahawa bahasa Inggeris amat penting untuk membolehkan pelajar kita bersaing di peringkat pengajian tinggi. Lebih-lebih lagi apabila kerajaan memperkenalkan program Apex yang sudah tentu menggunakan bahasa Inggeris dengan meluas kerana kemasukan ke Universiti Apex turut dibuka kepada pelajar luar negara. Apakah mampu pelajar kita bersaing tanpa penguasaan yang baik dalam bahasa Inggeris?

Berita Harian Online: 19 September 2008

Mahu BM diguna semula

PENGUMUMAN Kementerian Pelajaran untuk mengkaji semula pelaksanaan dasar PPSMI iaitu sistem pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris semestinya merupakan suatu hal yang tepat pada masanya untuk difikirkan sejenak, bagi mengelakkan 'yang dikejar tak dapat dan yang dikendong berciciran'.

Saya amat bersetuju sama sekali terhadap keputusan Kementerian Pelajaran untuk mengkaji semula hal itu dan diharapkan agar dasar itu diganti semula dengan dasar lama iaitu pengajaran dan pembelajaran mestilah dijalankan dengan menggunakan bahasa Kebangsaan iaitu bahasa Melayu.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di negara kita merupakan suatu bahasa yang sangat penting kerana bahasa itu merupakan bahasa ilmu pada peringkat global. Namun begitu kaedah yang digunakan untuk menambah baik penguasaan bahasa Inggeris di sekolah-sekolah di Malaysia iaitu dengan melaksanakan dasar PPSMI dirasakan tidak begitu tepat dan bersifat questionable in term of the effectiveness.

Kaedah penambahbaikan itu mungkin hanya memberikan faedah kepada sebahagian kecil bilangan pelajar dan memberikan bencana kepada sebahagian besar pelajar terutama yang tinggal di luar bandar.

Satu lagi hal yang membimbangkan, kita mengetahui bahawa pelajar yang berada di luar bandar mempunyai bukan sahaja potential tetapi actuality untuk berjaya dengan lebih baik tetapi akibat daripada dasar itu hal yang sebaliknya akan menimpa mereka, sudahlah mereka seolah-olah mempunyai jurang yang semakin melebar dalam pelbagai hal berbanding rakan-rakan mereka yang berada di bandar.

Walaupun begitu, sekalung tahniah diucapkan kepada Kementerian Pelajaran yang berusaha untuk mengurangkan jurang pendidikan antara pelajar bandar dengan pelajar luar bandar.

Kementerian Pelajaran juga mengumumkan untuk menambah baik kurikulum bahasa Inggeris dan memperkenalkan subjek Kesusasteraan Inggeris dirasakan idea yang tepat untuk menambah baik penguasaan bahasa Inggeris.

Selain itu, saya berpendapat bahawa hal yang menyebabkan pelajar tidak dapat menguasai bahasa Inggeris dengan baik ialah kefahaman pelajar terhadap bahasa Inggeris. Kita kena sedar bahawa konteks pelajar di negara kita berbeza dengan konteks pelajar yang sememangnya menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa utama.

Oleh itu, tiada faedah sedikit pun jika kita mengajar pelajar supaya mereka menguasai bahasa Inggeris dengan begitu fasih tetapi kandungan yang diajar kurang difahami oleh pelajar akibat pemikiran pelajar yang kebanyakan masih berfikir dengan menggunakan bahasa ibunda mereka tetapi dalam masa yang sama mereka sedang mempelajari bahasa Inggeris. Hal ini mestilah sukar untuk dirubah kerana hal itu melibatkan perkara kognitif.

Namun begitu, pelajar mesti dilatih untuk berfikir dengan menggunakan bahasa Inggeris dalam usaha untuk meningkatkan penguasaan bahasa itu oleh pelajar. Dan sepatutnya jikalau pelajar tidak dapat memahami perkara yang diajar dalam bahasa Inggeris, tanpa ragu-ragu bahasa yang dapat difahami oleh pelajar itu mestilah digunakan untuk memberikan kefahaman kepada pelajar itu.

Walaupun saya menentang dasar PPSMI, tetapi saya tidak akan sesekali meminggirkan kepentingan bahasa Inggeris kerana kebanyakan buku, jurnal akademik dan laporan kajian ditulis dalam bahasa tersebut terutama pada peringkat universiti.

Saya cuma mempersoalkan keberkesanan dasar dalam mempertingkat tahap penguasaan bahasa Inggeris. Maknanya saya sedang mempersoalkan adakah kaedah itu tepat dalam usaha kita untuk menambah baik penguasaan bahasa kedua bukannya kepentingan bahasa itu dipinggirkan terus.

Walaupun begitu, dasar PPSMI mestilah diteruskan bukan pada peringkat sekolah tetapi pada peringkat universiti kerana memang pada peringkat universiti kebanyakan pelajar sudah bersedia untuk menggunakan bahasa itu akibat suasana global iaitu bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu di peringkat dunia.

Ingin ditegaskan sekali lagi, dasar dibuat untuk faedah pelajar tetapi jikalau ternyata dasar itu meruntuhkan minat pelajar terhadap dua subjek yang memang dianggap penting sejak dari dulu lagi maka wajar sekali dasar itu dikaji semula.

Buatlah pilihan yang terbaik kerana terdapat banyak lagi kaedah yang mampu menambah baik penguasaan pelajar terhadap bahasa Inggeris seperti suatu kaedah yang kita lupa iaitu menambah baik pengajaran guru sebelum menambah baik penguasaan di kalangan pelajar.

Keputusan muktamad isu Sains, Matematik Disember

PULAU PINANG 17 Sept. - Kementerian Pelajaran sedang mengumpul pandangan daripada pelbagai pihak sebelum keputusan muktamad sama ada mengekalkan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris dibuat pada Disember ini.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail berkata, ini kerana pandangan dan idea daripada orang ramai termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO), golongan profesional, pensyarah, guru dan pelajar perlu diambil kira sebelum sesuatu polisi dilaksanakan.

''Keputusan mengenai perkara itu akan diumumkan oleh Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein selepas keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2008 akhir tahun ini.

''Sebelum sebarang keputusan atau polisi dibuat, kita memerlukan lebih banyak pandangan.

''Usaha ini perlu dilakukan dan diperhalusi kerana kita tidak mahu mengorbankan masa depan anak-anak kita. Mereka ini pewaris kepimpinan akan datang," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri Mesyuarat Beban Tugas Guru anjuran Majlis Permuafakatan Kesatuan dan Persatuan Guru di seluruh negara di Batu Feringghi di sini hari ini.

Seramai 72 wakil daripada 24 Kesatuan dan Persatuan Guru dari seluruh negara menghadiri mesyuarat selama tiga hari yang bermula semalam.

Kementerian Pelajaran juga, katanya sentiasa bersikap terbuka untuk mendengar setiap pandangan bagi memastikan pelaksanaan keputusan itu menguntungkan semua pihak.

Justeru, katanya, dalam usaha mengumpul lebih banyak pandangan, Kementerian Pelajaran akan mengadakan dua lagi siri persidangan meja bulat, Jumaat ini melibatkan guru sekolah rendah dan menengah serta pegawai kementerian dan jabatan Pelajaran.

''Persidangan seterusnya akan diadakan pada bulan Oktober melibatkan ahli politik sama ada dari pembangkang atau pihak kerajaan.

''Sebanyak 22 kertas kajian dan pemantauan telah dibentangkan di dalam dua persidangan meja bulat sebelum ini yang diadakan pada Julai dan Ogos lalu," katanya.

Sementara itu, Razali mendedahkan kira-kira 35 peratus guru yang mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik di seluruh negara dikenal pasti tidak boleh menguasai bahasa Inggeris.

Katanya, masalah itu dikesan melalui satu kajian yang dijalankan oleh pihak kementerian di beberapa sekolah terpilih baru-baru ini.

''Apabila murid-murid mempunyai potensi untuk belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, sesetengah guru pula menghadapi masalah untuk menguasai bahasa itu dengan baik.

''Ia akan memberi kesan negatif kepada murid yang memerlukan bimbingan untuk menguasai bahasa Inggeris," katanya.

Utusan Malaysia Online: 18 September 2008

Khamis, 18 September 2008

Gaji minimum RM1,050 bagi guru SRAR, KAFA

IPOH 16 Sept. - Seramai 35,713 guru Sekolah Rendah Agama Rakyat (SRAR) dan Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) di seluruh negara bakal menerima elaun atau gaji minimum sebanyak RM1,050 sebulan jika keadaan ekonomi negara bertambah baik.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Zahid Hamidi berkata, kadar baru elaun berkenaan perlu dipertimbangkan secara serius oleh kerajaan kerana guru-guru terbabit pada masa ini hanya menerima bayaran sebanyak RM500 sebulan.

Beliau berkata, jumlah elaun tersebut sebenarnya adalah terlalu rendah malah berada di bawah paras kemiskinan walaupun setelah dicampur dengan elaun tambahan daripada kerajaan negeri iaitu sekitar RM50 hingga RM100 sebulan.

''Kertas cadangan bagi penstrukturan skim elaun itu sudah siap tetapi ekonomi sekarang tidak berapa baik dan tidak sesuai untuk kita minta kenaikan sekarang.

''Saya akan kemukakan cadangan menstrukturkan semula skim elaun guru-guru KAFA kepada S17 dan penyelia guru KAFA kepada S27 yang setaraf diploma kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga Menteri Kewangan sebaik sahaja ekonomi negara bertambah baik," katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas menyampaikan Bantuan Perkapita dan Elaun Baru daripada Kerajaan Pusat kepada SRAR Integrasi KAFA Perak di sini hari ini.

Semalam, beliau turut mengumumkan pemberian bonus sebulan gaji kepada 1,600 guru SRAR dan KAFA Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan buat julung kalinya sejak 58 tahun lalu.

Ahmad Zahid berkata, kertas cadangan berkaitan kenaikan bayaran elaun guru-guru terbabit sudah pasti akan dikemukakan kepada Perdana Menteri sebaik saja keadaan ekonomi negara mengizinkan.

Kata beliau, langkah itu sangat penting kerana kenaikan jumlah elaun itu memerlukan komitmen kewangan yang banyak oleh kerajaan.

Katanya, buat masa ini, kerajaan membelanjakan hampir RM210 juta setahun bagi membayar elaun sebanyak RM500 sebulan bagi setiap guru terlibat.

''Maka kalau dinaikkan kepada S17, ini bererti sekurang-kurangnya sebanyak RM700 juta diperlukan untuk menambah elaun mereka," jelas beliau.

Katanya, jumlah itu sebenarnya tidak begitu banyak berbanding dengan sumbangan yang akan diberikan oleh guru KAFA dalam mendidik anak-anak.

''Bagi saya banyak lagi wang yang telah dibelanjakan untuk pembangunan fizikal tetapi pembangunan kerohanian mesti turut diberi keutamaan dengan memberi penghargaan kepada guru-guru KAFA," katanya.

''Garis kemiskinan negara pada masa ini ialah RM720 sebulan sedangkan mereka hanya peroleh RM500 sebulan maka saya akan rayu kepada kerajaan Pusat supaya menambahkan elaun guru KAFA ini agar mereka berada di luar garis kemiskinan," katanya.

Utusan Malaysia Online: 17 September 2008

3,000 pensyarah IPG akan naik pangkat

KUALA TERENGGANU 16 Sept. - Kira-kira 3,000 pensyarah di Institut Perguruan Guru (IPG) di seluruh negara berpeluang menikmati kenaikan pangkat dalam pelbagai jawatan tidak lama lagi.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail (gambar) berkata, ini berikutan Dewan Rakyat telah meluluskan pindaan Akta Pendidikan 1996 yang membolehkan maktab perguruan dinaik taraf sebagai IPG pada 25 Ogos lalu.

Menurutnya, serentak kelulusan itu, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah meluluskan kenaikan pangkat dalam jawatan kepada pensyarah di IPG yang dahulu dikenali sebagai maktab perguruan.

"Dengan kelulusan JPA itu juga semua pensyarah di IPG akan memulakan perkhidmatan dengan gred DG 44,'' katanya di sini semalam.

Jelasnya dengan kenaikan itu, pensyarah yang berada di gred DG 41 akan dinaikkan pangkat kepada DG 44, DG 44 kepada DG 48, DG 48 kepada DG 52 dan DG 52 kepada DG 54.

Menurut beliau, kenaikan pangkat itu merupakan peluang yang amat dinanti-nantikan oleh semua pensyarah selaras dengan pengiktirafan tersebut memandangkan peranan mereka untuk melatih dan melahirkan guru peringkat sarjana muda.

Beliau menambah, pensyarah terbabit wajar menerima kenaikan pangkat kerana perkhidmatan mereka telah setaraf dengan rakan-rakan pensyarah di universiti.

Razali yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu berkata, pada masa ini tawaran kenaikan pangkat kepada pensyarah yang terlibat sedang diproses.

Sementara itu, ketika mengulas mengenai keputusan sama ada mengekalkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) beliau berkata, sebarang keputusan yang akan dibuat adalah untuk kepentingan pelajar sebagai pewaris dan modal insan negara.

Menurutnya, pada penghujung tahun ini satu polisi atau dasar akan dibuat oleh Kementerian Pelajaran tanpa memperjudikan masa depan anak-anak dalam menghadapi cabaran globalisasi termasuk keperluan pekerjaan pada masa depan.

Beliau berkata, dua lagi sesi sidang meja bulat akan diadakan bagi membincangkan keberkesanan dan kelemahan PPSMI iaitu diwakili oleh guru, wakil pelajar di institusi pengajian tinggi awam, kolej, matrikulasi dan sekolah berasrama penuh serta guru yang terlibat.

"Sesi terakhir sidang meja bulat itu akan melibatkan ahli-ahli politik yang akan turut melihat kepada keputusan peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR),'' ujarnya.

Beliau akui kelemahan bahasa Inggeris bermula sejak dari dahulu lagi kerana beberapa faktor termasuk kemiskinan, malas dan persekitaran dan bukannya disebabkan mengajar dalam bahasa Inggeris.

Utusan Malaysia Online: 17 September 2008

Rabu, 17 September 2008

Jumlah calon wanita mohon program KPLI terus atasi lelaki

KEMENTERIAN Pelajaran menyediakan 12,228 tempat kepada lulusan ijazah sarjana muda untuk mengikuti program Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) Sekolah Rendah sepenuh masa dan KPLI -j-QAF (program Jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain) ambilan Januari, tahun depan.

Timbalan Ketua Pengarah, Sektor Pembangunan Profesionalisme Keguruan, Kementerian Pelajaran, Datin Asariah Meor Shaharuddin, berkata daripada jumlah itu, 7,448 tempat disediakan bagi kemasukan KPLI sepenuh masa, manakala baki 4,780 untuk KPLI-j-QAF yang menggunakan mod latihan perguruan berasaskan sekolah.

Katanya, pada pengambilan kali ini sejumlah 59,176 permohonan diterima daripada lulusan terbabit dengan 56,396 calon memenuhi syarat dan layak menduduki Ujian Pemilihan Calon Guru Malaysia.

“Trend permohonan kali ini tidak jauh berubah berbanding dengan kemasukan sebelumnya yang menunjukkan purata sekitar 60,000 diterima setiap tahun.

“Ini termasuk pecahan permohonan mengikut jantina yang menunjukkan calon wanita terus mengatasi dengan 47,108 berbanding hanya 12,068 lelaki,” katanya kepada Berita Harian, baru-baru ini.

Asariah menjelaskan, sebanyak 15 bidang pengajian ditawarkan untuk KPLI iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina, Bahasa Tamil, Matematik, Sains, Kemahiran Hidup, Pendidikan Agama Islam.

Seterusnya, Kajian Sosial, Pendidikan Jasmani, Pendidikan Seni Visual, Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran, Pemulihan Khas, Bimbingan dan Kaunseling serta Pendidikan Muzik.

Katanya, KPLI-j-QAF pula menawarkan tiga bidang pengajian merangkumi Bahasa Arab, Agama Islam dan Pendidikan Khas j-QAF.

Asariah berkata, proses temu duga calon terpilih kini berlangsung di seluruh negara sehingga 25 September ini meliputi 27 institut pendidikan guru (IPG) dan lokasi lain yang terpilih.

“Temu duga berkenaan memfokus kepada aspek ilmu pengetahuan calon dalam bidang pengajian dipohon, sekali gus menilai sejauh mana penguasaan mereka dalam subjek dipilih.

“Calon turut diuji dari segi pengetahuan am dan isu semasa, selain aspek sahsiah yang menepati ciri pendidik dikehendaki, kemahiran berkomunikasi, kematangan fikiran, selain penampilan diri,” katanya.

Asariah berkata, pemilihan calon turut memberi keutamaan kepada ketepatan bidang ijazah kelulusan mereka dengan opsyen pengajian dipohon.

Katanya, calon terbabit boleh menyemak keputusan tawaran pengambilan secara dalam talian mulai 24 Disember ini dan mereka yang berjaya dijadualkan mendaftar kemasukan serentak di semua IPG, 12 Januari tahun depan.

Berita Harian Online: 17 September 2008

NUTP tak telus isu PPSMI

SAYA ingin merujuk kenyataan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mengenai isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

Saya mengucapkan syabas kepada NUTP kerana membuat keputusan menolak sistem PPSMI, sekurang-kurangnya peringkat sekolah rendah. Namun, kenyataan NUTP bahawa pihaknya reda jika kerajaan tetap meneruskan sistem itu tahun depan menarik perhatian saya.

Sebelum terlupa, kenyataan NUTP itu dibuat selepas NUTP memaklumkan bahawa pihaknya sedang berbincang dengan kerajaan berkaitan skim gaji baru bagi guru, termasuk guru yang berkelulusan sarjana dan doktor falsafah (PhD).

Saya menyokong skim gaji guru berbeza mengikut kelulusan sama ada diploma, ijazah pertama, ijazah sarjana, dan doktor falsafah. Perbezaan itu akan menggalakkan lagi guru menambah ilmu pengetahuan, di samping menarik minat golongan cerdik pandai untuk memilih kerjaya perguruan.

Namun, tatkala NUTP membangkitkan perkara ini, NUTP mengeluarkan pula kenyataan yang membayangkan mereka pasrah jika kerajaan tetap ingin meneruskan dasar PPSMI tahun depan. NUTP seolah-olah bermain tarik tali dengan kerajaan, khususnya Kementerian Pelajaran.

Mungkin NUTP tidak berniat seperti apa yang sedang saya fikirkan sekarang ini. Namun, kenyataan NUTP itu mengundang persepsi bahawa NUTP menjadikan nasib bahasa Melayu sebagai cagaran dalam usaha mereka menuntut agar pihak kerajaan bersetuju dengan skim gaji baru untuk guru berkenaan.

NUTP seolah-olah sanggup melihat bahasa Melayu 'melukut di tepi gantang' asalkan poket guru penuh dengan wang.

Namun, keputusan tetap keputusan. Kalau sudah diputuskan bahawa sistem PPSMI tidak sesuai untuk pelajar, khususnya di sekolah rendah, maka teruskanlah. Tidak tolak ansur dalam hal ini, kecualilah bagi mereka yang berfikiran materialistik.

DR MOHD HILMI ABDULLAH,
Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) Nilam Puri,
Kelantan.

Berita Harian Online: 17 September 2008

Selasa, 16 September 2008

Minda Pengarang: Sistem penilaian baru boleh pertingkat kualiti prestasi murid

KEPUTUSAN Kementerian Pelajaran untuk melaksanakan sistem penilaian baru bagi murid sekolah rendah mulai 2010 seperti diumumkan oleh Ketua Pengarahnya, Datuk Alimuddin Mohd Dom, kelmarin membuktikan bahawa kerajaan benar-benar serius mahu mengubah sistem penilaian berasaskan peperiksaan kepada sistem penilaian prestasi berasaskan sekolah yang lebih menyeluruh. Jika semuanya berjalan mengikut jadual bermakna mulai 2015, prestasi murid tidak lagi dinilai sepenuhnya berdasarkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) seperti sekarang, sebaliknya peperiksaan itu hanya mewakili kira-kira 30 peratus daripada markah penuh yang akan digabungkan dengan empat lagi penilaian lain iaitu psikometrik (kecenderungan dan sikap), kokurikulum, peperiksaan sekolah dan peperiksaan kementerian. Kita yakin pengenalan sistem baru itu mampu memperkasakan pendidikan dengan tujuan mengembalikan pendidikan sebagai wadah membentuk insan berpengetahuan dan berakhlak. Ia juga lebih relevan dengan keperluan negara kepada modal insan, yang bukan saja mampu melahirkan murid berketerampilan dan berilmu pengetahuan, malah memiliki sahsiah tinggi, berakhlak mulia, kreatif, berani melakukan perubahan dan menghadapi cabaran. Buat masa ini, penilaian berasaskan sekolah tidak menyeluruh dan hanya meliputi beberapa mata pelajaran seperti kerja kursus Ujian Perkara Asas Fardu Ain (Pafa), Penilaian Kerja Amali (Peka) serta Ujian Lisan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Kita yakin dengan sistem baru itu, peluang untuk menjana kecemerlangan akan lebih terbuka dan tidak terhad kepada kategori murid cemerlang akademik semata-mata tetapi juga termasuk murid yang cenderung kepada bidang kemahiran lain dan aktif kokurikulum.

Bagaimanapun, seperti dinyatakan Alimuddin memang ada pihak yang kurang bersetuju jika sistem baru melaksanakan peperiksaan seragam seawal Tahun Satu. Cadangan itu tidak selari dengan matlamat sistem baru yang bertujuan untuk mengurangkan peperiksaan. Lagi pun, dalam sistem yang ada sekarang, peperiksaan awam yang dikendalikan Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) hanya diduduki apabila seseorang murid berada di Tahun Enam. Jika ini berlaku, kita bimbang matlamat untuk mengurangkan tekanan ke atas murid kesan daripada sistem yang terlalu berorientasikan peperiksaan tidak akan tercapai, sebaliknya mereka akan berasa lebih tertekan kerana harus membuat persediaan setiap tahun sehingga ke Tahun Enam. Oleh itu, latihan guru harus disemak semula supaya ia lebih relevan dengan peranan mereka yang bukan sekadar mengajar di kelas, tetapi perlu menilai pelbagai aspek kemahiran lain yang dimiliki pelajar. Walaupun sistem ini memberi kuasa kepada pihak sekolah dan guru menjalankan sendiri penilaian terhadap muridnya, kementerian harus mengeluarkan garis panduan bagi menyeragamkan cara pelaksanaannya.

Berita Harian Online: 16 September 2008

Peserta ratu pondan dikena bon RM1,000

Oleh Betty Subaryati dan Haspaizi

Guru Pendidikan Seni diperintah berkelakuan baik dua tahun, ditukar ke PPD Bachok BACHOK:

Seorang guru Pendidikan Seni dikenakan bon jaminan RM1,000 dan perintah berkelakuan baik selama dua tahun oleh Mahkamah Syariah di sini, kelmarin, selepas mengaku bersalah terhadap tuduhan menyertai pertandingan ratu pondan di sebuah resort di Telong di sini, akhir Julai lalu.

Tertuduh, Mohd Zaki Yaakub, 27, yang dipindahkan ke Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Bachok sejak Ogos lalu, diarah melaporkan diri di Pejabat Agama Jajahan Bachok setiap empat bulan sekali.

Mohd Zaki mengaku bersalah terhadap tuduhan mengikut Seksyen 7, Enakmen Jenayah Syariah Kelantan 1985 iaitu memakai pakaian wanita dan berlagak seperti wanita.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK), Salwani Abdul Rahman di hadapan Hakim Syarie Mohmad Nabil Mohmad Shukri, manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Di mahkamah sama, seorang lagi rakan tertuduh, Mohd Adli Salleh, 20-an, dihukum penjara sehari dan denda RM1,000 kerana kesalahan sama.

Mohmad Nabil ketika menjatuhkan hukuman, berkata beliau turut mengambil kira pengakuan bersalah dibuat mereka dan diharap dapat memberi pengajaran kepada tertuduh. Kedua-dua tertuduh membayar denda dan wang jaminan dikenakan.

Berdasarkan laporan sebelum ini, kira-kira 50 pondan menyertai pertandingan ratu di resort berkenaan, bertempiaran lari sebaik menyedari serbuan penguat kuasa JAHEAIK dengan bantuan Majlis Perbandaran Kota Bharu dan Majlis Daerah Kota Bharu kira-kira jam 9 malam.

Ada antara pondan terbabit terjun ke sungai berhampiran resort dalam cubaan melarikan diri, tetapi 16 daripada mereka berusia antara 20 hingga 30 tahun ditahan sebelum didakwa secara berperingkat di Mahkamah Syariah kerana kesalahan berpakaian dan berlagak seperti wanita.

Sementara itu, Pengarah Pelajaran Kelantan, Mohd Ghazali Abd Rahman ketika dihubungi, berkata guru terbabit kini ditempatkan di PPD Bachok tanpa sebarang jawatan khusus tetapi wajib melaporkan diri setiap hari.

Katanya, berikutan keputusan mahkamah itu, pihaknya akan menghantar laporan kepada Kementerian Pelajaran bagi mengesyorkan tindakan tatatertib kerana ia mencemarkan profesion perguruan.

“Tindakan selanjutnya bergantung kepada keputusan jawatankuasa tatatertib yang akan menilai pembabitan guru itu termasuk bentuk tindakan disiplin yang dikenakan terhadapnya,” katanya.

Berita Harian Online: 16 September 2008

Ahad, 14 September 2008

Ajar Sains, Matematik dalam BM

KUALA LUMPUR 13 Sept. - Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein diminta meletak jawatan jika gagal melaksanakan semula pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu.

Cadangan itu merupakan keputusan yang dicapai pada Persidangan Meja Bulat Pertubuhan-Pertubuhan Bukan Kerajaan Melayu dengan alasan bahasa Inggeris gagal membantu murid-murid menguasai sains dan matematik.

Ahli Jawatankuasa Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena), Prof. Datuk Dr. Zainal Kling berkata, daripada analisis Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2007, hampir 30 peratus pelajar Sekolah Kebangsaan (SK) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) gagal Bahasa Inggeris.

''Jumlah ini melibatkan 140,000 pelajar dan mereka ini akan tergolong dalam pelajar yang kurang pintar jika Sains dan Matematik terus diajar dalam bahasa Inggeris,'' katanya.

Zainal berkata demikian pada sidang akhbar selepas perbincangan meja bulat berkenaan di Rumah Gapena di sini hari ini yang melibatkan lebih 40 pertubuhan bukan kerajaan.

Beliau berkata, peserta juga menuntut supaya Kementerian Pelajaran melaksanakan Dasar Pendidikan Negara yang termaktub sejak Penyata Razak 1956 hinggalah Akta Pendidikan 1999 yang menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

''Bahasa Melayu sudah menunjukkan keupayaannya sebagai bahasa penghantar dan bahasa ilmu di semua sekolah dan institusi pendidikan selama lebih 30 tahun.

''Menghapuskan bahasa Melayu daripada isi dan kandungan ilmu Sains dan Matematik yang tinggi akan menjadikan bahasa kebangsaan itu satu bahasa rendah, pasaran dan hanya untuk kegunaan golongan rendah,'' kata Zainal.

Utusan Malaysia Online: 14 September 2008

Sabtu, 13 September 2008

2,787 guru naik pangkat

KUALA KANGSAR 11 Sept. - Kerajaan meluluskan kenaikan pangkat 2,787 pegawai yang berkhidmat di Bahagian Pendidikan Guru (BPG) dan pensyarah yang bertugas di 27 Institut Pendidikan Guru (IPG) serta Pusat Latihan Bahasa Inggeris (ELTC).
Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 793 Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) gred DG41 akan dinaikkan pangkat ke gred DG44 dan seramai 1,540 orang PPPS gred DG44 akan dinaikkan pangkat ke gred DG48.
Seramai 449 orang PPPS gred DG48 akan dinaikkan pangkat ke gred DG52 dan seramai lima orang PPPS gred DG52 pula dilantik ke gred DG54.
''Senarai nama dan pensyarah yang terlibat telah pun diperakukan oleh BPG untuk ke peringkat tapisan keutuhan dan surat pelantikan akan dikeluarkan oleh Bahagian Sumber Manusia (BSM) dalam masa terdekat.
''Mereka yang terlibat dalam proses kenaikan pangkat ini akan menerima kenaikan tangga gaji dan elaun," katanya selepas majlis berbuka puasa Raja Muda Perak bersama pengetua dan guru besar negeri Perak di Istana Iskandariah di sini hari ini.
Cadangan yang dikemukakan oleh Kementerian Pelajaran itu diluluskan dalam Mesyuarat Lembaga Kenaikan Pangkat, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) 25 Ogos lalu.
Hishammuddin berkata, BPG sedang memproses senarai cadangan lain untuk proses kenaikan pangkat fasa kedua.
Menurutnya, kelulusan itu merupakan satu berita baik dan amat dinanti-nantikan oleh warga pendidik khususnya di IPG dan ia merupakan perkembangan penting dalam sejarah perkhidmatan perguruan.

Utusan Malaysia Online: 12 September 2008

Jumaat, 12 September 2008

Guru parah ditetak depan mesin ATM

ALOR STAR: Seorang guru wanita cedera parah selepas ditetak bertubi-tubi dalam kejadian samun ketika mangsa mengeluarkan wang daripada mesin mesin juruwang automatik (ATM) di sebuah bank di Jalan Kuala di sini, lewat petang kelmarin.

Ketika kejadian jam 7.30 petang itu, mangsa seorang guru sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) di sini, Thor Hai Fong, 45, dipercayai diserang lelaki bersenjatakan parang sejurus mangsa mengeluarkan wang daripada mesin ATM berkenaan.

Seorang saksi yang enggan dikenali berkata, suspek yang memakai topi keledar meluru masuk ke dalam bank itu dan menarik beg mangsa menyebabkan mangsa menjerit meminta pertolongan.

"Ketika itu, hanya ada empat pelanggan yang sedang berurusan di mesin ATM berkenaan dan apabila saya cuba membantu, suspek mengeluarkan parang yang disembunyikan dari pinggangnya dan mengugut akan mencederakan saya jika menolong mangsa.

"Ketika bergelut dengan mangsa, suspek menetak tangan mangsa berulang kali sebelum melarikan beg tangan mangsa dengan menaiki motosikal yang diletakkan berdekatan lokasi kejadian," katanya.

Mangsa dihantar ke klinik berdekatan sebelum dipindahkan ke Hospital Sultanah Bahiyah di sini.

Berita Harian Online: 11 September 2008

Khamis, 11 September 2008

Teaching of science and maths in english: Don’t deprive children of the exposure

By: JOSEPHINE HO, Ipoh

A CRUCIAL decision is to be made on the language of instruction of Science and Mathematics after the results of the Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) this year.

I was an English teacher in the 1970s when the phasing- out was done and I am still teaching the language as a tuition teacher to secondary students.

It was such a pleasant experience to teach English then — an enjoyable and rewarding task. There was absolutely no sense of grind or hard labour about it. Every student, irrespective of race, operated well in the language and I am proud to say they are still proficient in the language today.

I can’t say that of my experience today. Every tuition lesson these days is a chore, an uphill climb. It is laborious to have to explain and teach them the rules of grammar and have them understand perfectly at that point of time.

But the very next minute, when it comes to applying what has been taught in essay-writing and speaking, all these rules don’t seem to be of any use.
I don’t remember having to teach my students of yester-year many grammar rules. Even if I did, it was minimal.

This then, is my take on the matter: Language is caught and not taught.

In those days, the language was widely spoken so that the students, right from primary school, had the necessary exposure. They heard the language being correctly spoken and they imitated and used it themselves. They picked it up automatically and had no need for rules to be explained to them.

I believe many people of my time who went through the English medium of instruction can straightaway identify an error in the language by using the “sounds correct, sounds wrong” method.

If you were to ask them why it was wrong or right, they would probably not be able to explain the reason to you, for they might not know the rules although their English is flawless.

Royal Professor Ungku Aziz said one has to learn English according to the rules of grammar ("Wrong to learn English this way” — NST, Sept 4).

I am sorry to differ in my opinion. I concede that explaining the rules may help in better understanding the language, especially at the upper secondary and adult level, but it is a very slow, painstaking and often a non-productive process.

Understanding is one thing. Using a language is a different matter altogether.

I once taught a group of Japanese expatriates and came to know from them that the education system in Japan places great emphasis on the English language. But, sad to say, their standard of English is generally sadly wanting.

Why? To me, it is because their country did not have the advantage of exposure to English as Malaysia did.

Sadly, that exposure was slowly lost with the change in the medium of instruction in the interest of national unity.

But ever since we adopted the policy of teaching Mathematics and Science in English, I have noted a marked change in my students — their willingness to use the language more as they have more exposure to the language, albeit in their less-than-perfect English.

I agree that teaching Science and Mathematics in English may not contribute directly to the improvement of the language, as claimed by many quarters. But if we take away even this limited avenue of exposure that has been created, what else do we have?

Educational policies have been swinging like a pendulum and the school machinery and system have been subjected to much stress. Please do not change again. Stick to teaching Mathematics and Science in English.

I agree with Hassan Talib ("Bring back English-medium schools” — NST, Sept 2) that continuing with this policy is the best we can do, unless the government is willing to bring back English-medium schools.

He wrote : “Since this policy has been in effect for the past six years, we should continue with it by stepping up efforts to improve the understanding of English among schoolchildren.”

The New Straits Times Online: 10 September 2008

Teaching of science and maths in english: Persevere with policy

By: WAN MOHD HILMI WAN AHMAD, Kuala Terengganu

I WAS truly upset by your reports on the effectiveness of the campaign to teach Science and Mathematics in English ("Study reveals policy’s flaws” — NST, Sept 7).

I wonder if any studies were done before the policy was implemented five years ago.

I am neither a Mathematics nor a Science teacher, but I feel some students and teachers find it hard to cope with English to begin with, let alone learn and teach Mathematics and Science in that language.

Both teachers and students need to possess a good standard of English to get the momentum going in the classroom but, in most cases, they are struggling to master even the basics of the language.

However, that is not to say we must scrap what we have adopted for so many years and invested so much time and effort in.
There have been numerous courses for teachers of Science and Mathematics in English; these teachers have even had extra allowances to teach those subjects in English.

Students, and our teachers, too, have been learning English since kindergarten days. So we should persevere with teaching Science and Mathematics in English.

What we need to do is to muster enough determination to carry on while also rectifying the mistakes in implementation that have worked against the success of the teaching programme. Where there’s a will, there’s a way.

The New Straits Times Online: 10 September 2008

Teaching of science and maths in english: Consider gainsin long term

By: SAMUEL YESUIAH, Seremban

IN the initial years, it was the politicians who were having a field day lashing out against the policy of teaching Science and Mathematics in English. But lately there has been a resurgence of attacks on the policy — this time by educationists and academicians.

This is worrying, especially at a time when the government is seriously considering the pros and cons of continuing this policy.

The latest and most substantive attack is the study and research by Universiti Pendidikan Sultan Idris, which shows that the majority of primary schoolchildren find it difficult to follow Mathematics and Science lessons in English.

Whether the study reveals the policy’s flaws or the study itself is flawed has to be seen in the light of further research by the Education Ministry’s Curriculum Development Centre.

The research study does not represent the total number of Year Five pupils (in the range of 500,000 each year). However, the total number of Year Five pupils in the research study was fewer than 2,000 children. This number sampled does not even represent one per cent of the total number of children in Year Five.
How can we draw such drastic conclusions for the whole country based on the performance of such a small group?

Secondly, the research should have taken into account the urban and rural setting of the different types of primary schools (national and vernacular).

The report states that there was a mix but does not reveal the actual statistics. It is possible more rural schools were used in the survey than urban schools.

Thirdly, the test questions themselves do not reveal any startling revelation that students performed badly due to poor language proficiency.

Even questions using only numbers, such as (6 x 7, 72 ÷ 8, 4/5 - .... >7/10, 36.45 ÷ 5 >) showed a mediocre score.

The children were weak in Mathematics because they did not know their multiplication table, fractions and divisions.

Mathematical questions that used words and sentences in English showed a poor score. But there was a mathematical problem question using words and sentences in Bahasa Malaysia that also showed a poor score.

Therefore, the conclusion we can draw from this is that, irrespective of the medium of instruction, the children generally had problems with mathematical questions.

Moreover, Mathematics is a problem subject for many children, irrespective of the language used.

Instead of doing a more comprehensive and thorough survey in future to gauge children’s performance in the two subjects, we can use the UPSR trial examination results from the various state education departments to compile and analyse their performance in Science and Mathematics.

A study of the results of the two subjects for the different types of schools and their locations would provide a more detailed, reliable and valid method of gauging the children’s performance.

To expect phenomenal success in the two subjects over a short span of time is indeed to expect too much.

I hope the government will be wise and look beyond short-term results and facts and not lose out on reaping the benefits of the language reversal in the long term.

After having spent a whopping RM5 billion, it would be ludicrous to let the fate of the English language policy hang on the data of an examination done by a few 12-year-olds.

The greatest tragedy of Science, after all, is the slaying of a wonderful hypothesis by an ugly fact.

The New Straits Times Online: 10 September 2008

Kementerian Pelajaran abai isu nasib guru sambung belajar

PADA Jumaat (5 September) lalu, seorang guru yang juga pelajar sarjana Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya di Slim River, Perak.

Kemalangan berlaku ketika dalam perjalanan ke universiti bagi mengikuti kelas sarjana yang diadakan setiap hujung minggu. Bagi kebanyakan kita, ini bermakna seorang suami kehilangan isteri, anak kehilangan ibu dan murid kehilangan guru.

Bagi Kementerian Pelajaran pula ia tidak lebih daripada kehilangan seorang kakitangan.

Apa yang tidak disedari sebenarnya dunia pendidikan kehilangan sebutir bintang. Guru seperti inilah umpama bintang menyinari dunia pendidikan.

Untuk kepentingan pendidikan, seorang guru perlu sentiasa meningkatkan penguasaan ilmu. Guru ini sanggup meninggalkan keluarga setiap hujung minggu, mengeluarkan semua perbelanjaan dari poket sendiri, berkorban masa untuk menyiapkan tugasan pelajaran, mengambil risiko keselamatan dan berkorban nyawa untuk dunia pendidikan.

Ada ribuan lagi guru yang berada dalam keadaan sama. Tidak pernah ada ganjaran yang dijanjikan bagi mereka yang berkorban bagi menuntut ilmu. Apa yang sering kita dengar daripada kementerian ialah guru perlu meningkatkan ilmu pengetahuan dan perlu mempunyai inisiatif memajukan diri.

Guru ini menyahut saranan itu tetapi apa pula inisiatif kementerian terhadap gurunya. Sudah ada ribuan guru memperoleh kelulusan Sarjana Pendidikan tetapi kementerian langsung tidak menunjukkan inisiatif bagi menghargai guru ini.

Isu guru yang melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana muda dan kehilangan kekananan masih tidak diselesaikan. Guru ini juga meningkatkan ilmu pengetahuan tetapi akhirnya gaji mereka lebih rendah daripada rakan yang tidak melanjutkan pelajaran.

GURU BIASA,
Batu Caves, Selangor.

Berita Harian Online: 10 September 2008

Selasa, 9 September 2008

Tidak setuju insentif guru

PENDEDAHAN Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail mengenai 35 peratus guru Sains dan Matematik gagal mengajar mata pelajaran itu di dalam bahasa Inggeris memang mengejutkan.
Kerajaan membelanjakan jutaan ringgit untuk guru Sains dan Matematik supaya mengajar dalam bahasa Inggeris sehingga diberi insentif.

Saya sebenarnya tidak setuju dengan bayaran insentif itu kerana mereka sudah ada gaji serta elaun.
Hasrat kerajaan memberi bayaran insentif itu memang satu langkah yang baik tetapi tidak adil kepada guru lain.

PENDIDIK PERKASA, Sibu, Sarawak.

Berita Harian Online: 8 September 2008

Ahad, 7 September 2008

NUTP hantar memo seragam gaji guru

Oleh Syuhada Choo Abdullah

Perbezaan kelulusan pengajar diberi perhatian

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) akan mengemukakan memorandum kepada kerajaan bagi mengusulkan skim gaji bersepadu khusus untuk kira-kira 350,000 guru siswazah dan bukan siswazah di seluruh negara, akhir tahun ini atau selewat-lewatnya awal tahun depan.

Presidennya, Hashim Adnan, berkata struktur skim gaji itu disediakan dengan khidmat pakar swasta dan akan menyediakan laluan kerjaya lebih baik serta teratur sama taraf atau seimbang kepada guru, di samping memberi penekanan kepada sistem ganjaran untuk mereka yang ada nilai tambah.

Katanya, sistem ganjaran itu antara lain memberi pengiktirafan secara peningkatan skim gaji kepada guru siswazah yang meningkatkan kelayakan akademik ke peringkat ijazah sarjana dan doktor falsafah (PhD).

Beliau berkata, skim gaji ketika ini tidak memperuntukkan penambahbaikan kepada guru siswazah yang melanjutkan pelajaran sehingga menyebabkan ada yang meletak jawatan atau menyertai profesion mengajar di institusi lebih tinggi.

Hashim berkata, skim bersepadu berkenaan turut membolehkan guru bukan siswazah menikmati kesinambungan tangga gaji sebagai guru siswazah dengan mengambil kira pengalaman mereka.

"NUTP mencadangkan kepada Kementerian Pelajaran menyediakan kursus khas kepada guru bukan siswazah apabila tamat mengikutinya, terus diiktiraf sebagai guru siswazah.

"Langkah penyeragaman skim gaji bersepadu amat perlu kerana keadaan sekarang terlalu kompleks kerana banyak kumpulan guru siswazah dan bukan siswazah menjalankan tugas sama di bawah satu sekolah sehingga mencetuskan perasaan tidak puas hati," katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, usul itu ialah antara perkara yang dipersetujui pada Persidangan Perwakilan NUTP ke-18 di Pulau Pinang, baru-baru ini, dan bengkel khusus diadakan dalam waktu terdekat bagi mengumpul input berkaitan secara terperinci.

Sebagai presiden baru NUTP bagi sesi 2008-2011 menggantikan Anuar Ibrahim, Hashim, 52, turut berazam meningkatkan keahlian kesatuan itu kepada 200,000 menjelang 2015 berbanding 135,000 ketika ini, membela nasib guru gred DGA29/DG41 yang berada dalam DG44 serta memartabatkan profesion keguruan secara keseluruhan.

Setiausaha Agung NUTP, Lok Yim Pheng, yang turut hadir pada sidang akhbar sama pula berkata, guru sebagai kumpulan kakitangan awam terbesar memerlukan skim gaji berasingan, antara lain bagi memudahkan kerajaan membuat pertimbangan terhadap tuntutan dikemukakan.

Bukan itu saja, katanya, beberapa jawatan baru juga perlu diwujudkan di sekolah seperti setiausaha peperiksaan, ketua guru disiplin, pembantu guru dan guru kokurikulum, selain menambah staf sokongan

Sementara itu mengenai pendirian NUTP supaya dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) hanya dijalankan pada peringkat sekolah menengah pula, Hashim berkata, kesatuan berkenaan akan tetap akur sekiranya kerajaan memutuskan untuk meneruskan pelaksanaan di sekolah rendah seperti sekarang.

Berita Harian Online: 6 September 2008

Timur: Guru bersara selepas 35 tahun khidmat

JERANTUT: Selepas 35 tahun mengharungi dunia pendidikan, Tengku Nasimah Tengku Abdul Rashid, 56 menamatkan perkhidmatan sebagai guru semalam dengan penuh rasa sedih kerana meninggalkan anak murid tersayang.

Baginya dunia pendidikan adalah satu pekerjaan yang murni kerana dapat mendidik murid menjadi seorang insan yang berjaya bukan aja di dunia tetapi juga di akhirat.

Sepanjang tempoh perkhidmatannya sebagai guru, beliau hanya mengajar di dua sekolah iaitu Sekolah Kebangsaan Sungai Lembing tempat kelahirannya selama 10 tahun dan seterusnya di Sekolah Kebangsaan Jerantut selama 26 tahun.

Beliau adalah guru yang paling lama berkhidmat di sekolah berkenaan di bawah lima orang guru besar.

Pemergian beliau semalam disambut dengan penuh rasa hiba tetapi meriah oleh 390 pelajar dan 38 guru sekolah itu dalam upacara khas yang diadakan untuknya.

Murid turut menyediakan pelbagai persembahan khas untuk beliau dan diakhiri dengan lagu `Di Manakan Kucari Ganti'.
Beliau kemudian diarak dengan menaiki sebuah kereta antik meninggalkan kawasan sekolah diiringi dengan bacaan salawat ketika bersalaman dengan murid-murid.

Dalam ucapannya beliau menasihatkan murid supaya terus belajar bersunguh-sungguh, meningkatkan disiplin diri dan menghormati guru bagi memastikan mereka memperolehi ilmu yang diberikan guru.

Katanya, murid hari ini berbeza dengan murid dahulu kerana mereka lebih aktif berbanding murid dulu yang sentiasa mendengar kata guru.

Beliau berkata murid hari ini juga beruntung kerana suasana pembelajaran lebih baik dengan adanya pelbagai kemudahan pembelajaran disediakan untuk mereka berbanding dahulu.

Berita Harian Online: 6 September 2008

Jumaat, 5 September 2008

19 guru kadet bomba Selangor terima tauliah

Oleh Md Fuzi Abd Lateh


BERJAYA: Antara guru kadet bomba yang menerima tauliah di Kem Ampang Pecah, Hulu Selangor.

SERAMAI 19 guru pemimpin kadet bomba negeri Selangor ditauliahkan pangkat pegawai oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, baru-baru ini.

Pentauliahan disempurnakan Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Selangor, Mohd Puzi Mohd Tabot sempena Perkhemahan Kadet Bomba dan

Penyelamat peringkat negeri Selangor di Kem Bina Semangat, Ampang Pecah, Hulu Selangor.

Hadir sama, Ketua Unit Kokurikulum Jabatan Pelajaran Selangor, Basrin Yaman.

Penolong Penguasa Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, Norizan Saad, berkata menjadi tanggungjawab Unit Latihan JBPM sentiasa memberikan pendedahan terkini kepada semua guru sekolah menengah yang ditauliahkan sebagai jurulatih.

Katanya, dengan kerjasama Jabatan Pelajaran Selangor pihaknya melantik guru penyelaras dari 10 daerah tahun ini bagi memimpin kadet di sekolah masing-masing.

"Tahun ini, guru pemimpin dari Hulu Selangor, Sepang, Sabak Bernam, Kuala Selangor, Petaling Perdana, Petaling Utama, Gombak, Klang, Hulu Langat dan Kuala Langat diberikan pentauliahan itu.

"Ini menjadikan mereka lebih bersemangat untuk memimpin kadet di sekolah menggunakan kurikulum yang ditetapkan ketika kegiatan kokurikulum di sekolah," katanya kepada Berita Harian baru-baru ini.

Katanya, sebelum menerima pentauliahan itu setiap guru perlu menjalani latihan dan ujian asas yang ditetapkan dalam beberapa program yang ditetapkan jabatan itu.

Norizan berkata, ilmu yang diterapkan kepada kadet bomba adalah belajar memadamkan api kebakaran dengan teknik yang betul, asas kawad kaki yang betul, menyelamat mangsa memerlukan bantuan dan disiplin tinggi dalam semua perkara.

Katanya, pelbagai ilmu yang dikuasai kadet remaja itu diuji dan dinilai semula ketika mereka menyertai program perkhemahan kadet bomba pada semua peringkat daerah, negeri dan kebangsaan.

"Seperti contohnya dalam perkhemahan kali ini kami mempertandingkan acara kawad kaki, kawad hos individu, kawad hos basah, kawad menyelamat kering, kuiz kebombaan, mendirikan khemah dan malam kebudayaan.

"Demonstrasi menyelam dan menyelamat turut diadakan di sebuah tasik berdekatan kem ini bagi memberi pendedahan kemahiran terbaru operasi menyelamat dalam air kepada peserta," katanya.

Berita Harian

Guru mengaku tidak bersalah memperdaya Jabatan Pelajaran Sarawak

04/09/2008 1:47pm

KUCHING 4 Sept — Seorang guru mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini terhadap pertuduhan memperdaya Jabatan Pelajaran Sarawak menggunakan dokumen palsu pada Disember 2006.

Ahmad Iskandar Abu Samat, 43, yang juga Penolong Pengarah Sektor Pengurusan Akademik Jabatan Pelaran Sarawak, didakwa melakukan kesalahan itu di pejabatnya di tingkat lima, Bangunan Radio Televisyen Malaysia (RTM), Jalan P. Ramlee di sini.

Dia didakwa menggunakan, dengan niat hendak memperdaya jabatan itu, invois Song Enterprise Sdn Bhd bertarikh 10 Dis 2006 dan invois pesanan kerajaan pada 11 Dis 2006, masing-masing bernilai RM14,700, yang mengandungi pernyataan butiran palsu.

Tertuduh, yang diwakili peguam Osman Ibrahim, didakwa mengikut Seksyen 11 © Akta Pencegahan Rasuah 1997 yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai suapan terbabit ataupun RM100,000 mengikut mana-mana yang lebih tinggi.

Majistret Katharine Nais membenarkan Ahmad Iskandar diikat jamin sebanyak RM5,000 dengan dua penjamin dan menetapkan 12 Jan tahun depan untuk perbicaraan. — Bernama

Utusan Malaysia Online: 4 September 2008

Sokong PPSMI dalam BI dimansuh

SEBAGAI bapa, saya menyokong langkah Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) yang mencadangkan proses pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) pada peringkat sekolah rendah, dimansuhkan.

Memang benar, pandangan NUTP itu, PPSMI menyukarkan murid sekolah rendah untuk menguasai kemahiran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris terutama murid di luar bandar.

Saya berharap pengajaran dan pembelajaran berkenaan diajar semula menggunakan bahasa Melayu di sekolah kebangsaan dan bahasa ibunda di sekolah jenis kebangsaan (SJK).

BAPA AKAR UMBI,
Batu Pahat, Johor.

Berita Harian Online: 4 September 2008

'Paksa rela' punca guru PPSMI lemah bahasa Inggeris

KUALA LUMPUR 3 Sept. - Situasi 'paksa rela' dikesan sebagai antara punca utama yang menyumbang kepada kelemahan penguasaan bahasa Inggeris oleh guru-guru yang terlibat dalam Program Pengajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Lok Yim Pheng berkata, apabila dasar PPSMI dilancarkan beberapa tahun lalu, ramai guru dikerah menyertai program itu bagi menampung masalah kekurangan tenaga pengajar.

Katanya, keadaan itu merupakan 'hasil' daripada dasar PPSMI yang dicadang dan diluluskan secara terburu-buru tidak lama dahulu.

''Keadaan 'paksa rela' ini menyebabkan sesetengah sekolah turut mendapatkan khidmat ustaz dan ustazah bagi membantu menyemarakkan usaha PPSMI.

''Justeru, saya tidak nafikan bahawa memang terdapat guru-guru yang tidak fasih berbahasa Inggeris mengajar kedua-dua subjek itu dalam bahasa tersebut," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail, yang meminta guru-guru berkenaan memanfaatkan sepenuhnya pemberian Bayaran Imbuhan Subjek Penting (BISP) untuk tujuan itu.

Menurut Razali, pihaknya mendapati ramai guru yang menggunakan BISP mereka untuk tujuan lain, seterusnya membantutkan penguasaan mereka dalam bahasa Inggeris.

Bagaimanapun Yim Pheng menegaskan, BISP tidak harus dihentikan kerana ia akan mewujudkan rasa kurang senang di kalangan guru-guru.

Katanya, pemberian BISP hanya wajar dihentikan apabila Kementerian Pelajaran dapat menyediakan jumlah guru yang mencukupi untuk PPSMI.

''PPSMI masih dalam fasa percubaan, jadi memang banyak kelemahan yang dikesan," jelasnya.

Utusan Malaysia Online: 4 September 2008

Rabu, 3 September 2008

UPSR mula 9 September

KUALA LUMPUR 2 Sept. - Seramai 518,616 calon di seluruh negara akan menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini bermula dari 9 hingga 11 September ini.

Daripada jumlah itu, sebanyak 98.6 peratus atau 511,367 adalah calon daripada sekolah Kementerian Pelajaran manakala baki 1.4 peratus atau 7,249 merupakan calon swasta.

Kementerian Pelajaran dalam kenyataannya yang dikeluarkan di sini hari ini berkata, sebanyak 8,171 pusat peperiksaan telah disediakan untuk peperiksaan tersebut.

Kenyataan itu juga mengingatkan calon-calon supaya membawa Borang Perakuan Calon Peperiksaan UPSR 2008 pada setiap hari peperiksaan.

Utusan Malaysia Online: 3 September 2008

Selasa, 2 September 2008

Pertingkat kemahiran, elaun guru khas

PERHATIAN khusus kepada golongan orang kurang upaya (OKU) melalui Bajet 2009 yang diumumkan, Jumaat lalu membuktikan Perdana Menteri begitu perhatian terhadap golongan istimewa.

Banyak kemudahan kepada OKU diberikan, ini termasuk elaun murid OKU bertambah daripada RM50 kepada RM150 sebulan, peningkatan sebanyak 300 peratus. Elaun bagi pembantu pengurusan murid (PPM) sebanyak RM200 turut diperkenalkan dalam bajet kali ini. Ia jelas membuktikan kerajaan amat mengambil berat golongan OKU di negara kita ini.

Namun, guru yang mengajar murid pemulihan, belum menerima elaun berkenaan, diharap ia dapat dipertimbangkan dalam bajet akan datang. Sebenarnya elaun ini sudah lama dimohon, namun sehingga kini belum lagi diberikan.

Elaun Pembantu Pengurusan Murid adalah sesuatu yang amat tepat sekali. Namun saya rasa satu mekanisme perlu disediakan agar pemberian elaun ini memberi kesan yang maksimum kepada mereka.

Jawatan PPM di kelas pendidikan khas adalah satu jawatan baru, mereka tidak mempunyai pengalaman dan pengetahuan dalam bidang pengurusan pendidikan khas. Mereka juga didapati tidak mengetahui jenis ketidakupayaan dan kategori kurang upaya murid mengikuti kelas pendidikan khas.

Tanpa pengetahuan ini, ia akan menjejaskan perkhidmatan yang diberikan. Saya rasa semua PPM harus diberikan kursus mengenai cara mengendalikan murid pendidikan khas supaya perkhidmatan yang diberikan menepati Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

PPM perlu diberikan kursus agar boleh membantu dengan baik seperti membuat bahan bantu mengajar, membuat stok, kerja pekeranian dan kemahiran teknologi maklumat. Mereka juga harus diberikan kursus asas pendidikan khas (Pengenalan Pendidikan Khas), psikologi pendidikan khas dan keselamatan.

Selepas mereka tamat kursus lima hari barulah elaun itu diberikan. Sebenarnya guru yang mengajar di kelas pendidikan khas hanya layak menerima elaun selepas menghadiri kursus selama lima hari mengenai pendidikan khas. Kursus kepada PPM boleh disediakan institusi yang berwibawa seperti Universiti Kebangsaan Malaysia yang mempunyai ramai tenaga pakar dalam bidang pendidikan khas.

Seperkara lagi, mengenai pemberian elaun murid pendidikan khas. Satu kajian menyeluruh perlu dilakukan agar hanya murid yang benar-benar OKU menerima elaun itu. Kini kalau kita ke kelas pendidikan khas kita akan lihat hampir separuh muridnya adalah kategori pemulihan (lambat belajar). Mereka ini adalah murid yang lewat perkembangan dan bukan bermasalah pembelajaran.

Mereka boleh belajar seperti murid biasa, cuma memerlukan lebih tumpuan, kaedah individu dan masa yang lebih sedikit. Mereka mempunyai potensi untuk berjaya dalam akademik. Satu kurikulum lebih menjurus kepada masalah mereka harus disediakan.

Semua guru pakar mesti digembleng bagi merawat penyakit berkenaan. Satu sistem saringan dan taksiran lebih objektif harus diperkenalkan supaya murid seperti ini tidak menjadi OKU seumur hidup dan potensi mereka dapat ditonjolkan.

DR MOHD HANAFI MOHD YASIN,
Fakulti Pendidikan UKM,
Bangi, Selangor

Berita Harian Online: 2 September 2008

Peralatan mengajar RM9.56j hilang disiasat

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan menyiasat segera kehilangan peralatan Program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) bernilai RM9.56 juta sejak 2005 hingga 2007 di 812 sekolah seperti yang didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2007.

Timbalan Menterinya, Datuk Dr Wee Ka Siong yang memandang serius perkara itu berkata, kementerian perlu meneliti beberapa perkara sebelum memulakan siasatan bagi memudahkan tindakan diambil.

Ka Siong berkata, secara kebiasaannya peralatan yang digunakan untuk tujuan PPSMI ialah komputer riba, projektor dan OHP.

"Kita perlu mengetahui peralatan ini digunakan untuk tujuan PPSMI atau sebaliknya. Saya difahamkan sebagai contoh, komputer riba yang dibekalkan kepada guru selain untuk program berkenaan juga digunakan untuk tujuan pembelajaran lain.

"Bagaimanapun, kita mengalukan-alukan apa yang didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2007. Saya percaya ia bertujuan memantapkan lagi sistem pendidikan di negara ini," katanya kepada Berita Harian semalam.

Semalam, akhbar ini yang memetik laporan Ketua Audit Negara 2007 menyebut Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang sebagai berkata ada beberapa kelemahan perlu dibaiki dalam pengurusan peralatan PPSMI, antaranya kehilangan peralatan bernilai RM9.56 juta di 812 sekolah sejak 2005 hingga tahun lalu.

Selain itu, semakan terhadap laporan PPSMI mendapati penguasaan bahasa Inggeris majoriti guru Sains dan Matematik di sekolah rendah dan menengah masih rendah.

Sementara itu, Wee berkata, pihaknya sedar penguasaan bahasa Inggeris majoriti guru Sains dan Matematik masih rendah, tetapi kementerian akan berusaha memperbaiki kelemahan itu.

"Sebelum ini juga, Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein turut menjelaskan bahawa kementerian mengambil pelbagai langkah untuk mengukuhkan PPSMI," katanya.

Berita Harian Online: 2 September 2008

NUTP tolak Sains, Matematik guna BI di sekolah rendah

Oleh Amin Ridzuan Ishak

Kesatuan dapati murid sukar ikuti pembelajaran

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), semalam menolak pelaksanaan sistem Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) di peringkat sekolah rendah.

Pendirian terbaru kesatuan mewakili 135,000 guru itu yang sebelum ini menyokong program dilaksanakan Kementerian Pelajaran sejak 2003 diputuskan ketika Persidangan Perwakilan NUTP ke-18 di Pulau Pinang pada 24 hingga 27 Ogos lalu.

Setiausaha Agung NUTP, Loke Yim Pheng, berkata delegasi menolaknya selepas mendapati majoriti murid di sekolah rendah mengalami kesukaran mengikutinya terutama dari segi memahami istilah Sains serta Matematik dalam Bahasa Inggeris.

"Menerusi maklumat dan pandangan diterima daripada guru terbabit dalam PPSMI, murid di sekolah rendah terutama mereka di tahap satu (tahun satu hingga tiga) masih gagal menguasai istilah dua subjek itu ketika diajar dalam Bahasa Inggeris.

"Ia menyebabkan guru turut mengalami kesukaran mengajar kerana murid langsung tidak memahami apa yang diajar guru. Sehubungan itu, ahli menolak PSSMI di sekolah rendah kerana tiada faedah diperoleh jika situasi berkenaan berterusan.

"Bagaimanapun, NUTP tetap menyokong pelaksanaan PSSMI di peringkat sekolah menengah kerana murid masih boleh mengikutinya dengan baik kerana sudah mendapat sedikit pendedahan dari segi istilah," katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam.

Pada 2002, Kabinet memutuskan Bahasa Inggeris digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik bertujuan meningkatkan penguasaan bahasa berkenaan serta kualiti murid bagi melahirkan modal insan berkualiti.

Keputusan sama ada pengajaran dan pembelajaran subjek itu akan kembali diajar dalam bahasa Malaysia akan ditentukan pada akhir tahun ini dengan keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini akan diambil kira dalam menentukannya.

Selain itu, Kementerian Pelajaran juga menggunakan resolusi Persidangan Meja Bulat PPSMI yang dianggotai tokoh akademik, penyelidik dan wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk meneliti laporan kajian, tinjauan dan pemantauan berkaitan pelaksanaan PPSMI.

Mengulas lanjut, Loke berkata, pendirian NUTP itu tidak bermaksud pihaknya menolak serta merta PPSMI di sekolah rendah sebaliknya mencadangkan supaya ia melalui proses penambahbaikan sebelum diperkenalkan semula.

"Kami mencadangkan supaya istilah Sains dan Matematik diajar dalam silibus subjek Bahasa Inggeris bermula dari peringkat prasekolah sehingga darjah tiga bagi memantapkan lagi penguasaan bahasa berkenaan.

"Selepas yakin murid dari peringkat itu sudah boleh menguasai Bahasa Inggeris dengan baik, kerajaan mungkin boleh mempertimbangkan untuk memperkenalkan semula PPSMI di sistem pendidikan negara," katanya.

Berita Harian Online: 2 September 2008

Ramai Guru Sains Dan Matematik Masih Lemah Penguasaan Bahasa Inggeris

BESUT, 2 Sept (Bernama) -- Guru yang mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik diminta meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris mereka dengan memanfaatkan sepenuhnya pemberian Bayaran Imbuhan Subjek Penting (BISP) untuk tujuan itu.

Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Razali Ismail berkata imbuhan yang diterima mereka itu sepatutnya digunakan untuk membeli buku atau menghadiri kelas tuisyen bahasa Inggeris bagi mempertingkatkan kemahiran mereka dalam menguasai bahasa itu.

Ramai di kalangan guru Sains dan Matematik dikesan menggunakan wang itu untuk tujuan lain menyebabkan penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan guru Sains dan Matematik masih di takuk lama, katanya ketika ditemui selepas mengadakan perjumpaan dengan pengetua dan guru besar serta guru penolong kanan sekolah daerah Besut di sini hari ini.

Razali berkata sejak Program Pengajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) diperkenalkan, kerajaan telah membayar BISP kepada guru Sains dan Matematik berdasarkan kelulusan iaitu lima peratus tambahan daripada gaji untuk guru berkelulusan ijazah manakala 10 peratus pula untuk mereka yang berkelulusan diploma.

Beliau tidak menafikan Program Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris menghadapi sedikit masalah yang berpunca daripada kelemahan guru dalam menguasai kemahiran Bahasa Inggeris untuk mengajar subjek itu.

Razali berkata setakat ini kerajaan telah membelanjakan hampir RM5 bilion untuk program itu.

-- BERNAMA

BERNAMA.COM: 2 September 2008